hétfő, december 12, 2011

Sorrabszolgák

Voltam katona. Tudom tehát, hogy mire jó a sorkatonaság. Először is, és mindenekfölött: a világ legjobb üzlete. Nehéz kiszámolni, hogy ma mennyibe kerülne egy közhonvéd fölszerelése - ruha, cipő, laktanya, körlet, fegyver, gépjármű, napi étkeztetés, utazás, zsebpénz, orvosi ellátás ésatöbbi - de vélhetően olyan egymilliócskába. Havonta. Azt a leghülyébb ember is tudja, mert világjelenség, hogy az így elköltött milliárdokért bármit megadnak a beszállítók, így nem csak a gazdaság élénkül, hanem a korrupció is. (Árulkodó, hogy a hadseregre vonatkozó közbeszerzési szabályokat a Fidesz-kormány erősen megpuhította.)
Ezen kívül egy diktatúrában a sorkatonai szolgálat politikai, fegyelmezési célokat is szolgál: én történetesen olyan alakulatban voltam katona, ahol úgynevezett B-kategóriások szolgáltak. Politikailag megbízhatatlanok, kispapok, bűnözők, cigányok, analfabéták meg effélék. Vagyis pontosan tudom, hogy a sorkatonai szolgálat bevezetése arra is alkalmas, hogy folyamatosan zsarolják vele az ellenzékieket és más rosszalkodókat: elég ha csak elterjed, hogy aki hibázik, pláne sokat pofázik, azt könnyen behívhatják. (Mondjuk, egy év láger, és azt tesznek veled, amit akarnak.)
Azt is tudom, mire nem jó a sorkatonaság. A haza megvédésére. Közhely, hogy a katonai szakmák elsajátításához évek kellenek, így a legföljebb alakizásra, nótázásra és őrszolgálatra kiképezhető sorkatona valóságos bevetés esetén legföljebb arra jó, hogy hamar hősi halottá váljon. (Nekünk legalább megmondták, hogy háború esetén az alakulat várható vesztesége 96 százalák. “Önök nem kellenek senkinek szarházi elvtársak.” - mondá a csipkelődős F. hadnagy. Én a magam részéről azonnal be is szereztem egy gyalogsági ásónyélre köthető fehér zászlót.)
Az egyik legnagyobb szabadságvívmányként éltem meg, amikor eltörölték a sorkatonaságot. Azt, hogy a gyerekeimre nem vár abszurd rabszolgasors. 
Ne legyen kétségünk afelől, hogy a sorozás elrendelére után a következő lépés a sorkatonásdi újraindítása lesz. Minden diktatúrának szüksége van törvényesen tartható rabszolgákra. Akkor is, ha semmire nem jók, csak ugráltatni, gyötörni és nézegetni lehet őket. Ha szerencséjük van, és túlélik.

Az utolsó sorkatonák 2004-ben a Blikk képén

 .

1 megjegyzés:

kelgyo írta...

Iván, egy éve ezt írtam volna erre: "túl sötéten látod a jövőt".

Ás ahogy telt az idő, egyre kevésbé lettem szószátyár. Ma már csak ennyi: "látod a jövőt".

Basszus.

Fodor Ákos: ECCE HOMO

Fenyegetésük
mulatságos. De ahogy
félnek: megrémít.

Népszerű bejegyzések